الاثنين، 17 مارس 2008

لا تعطوا القدس للكلاب

هذه النصيحة يتردد صداها دائما فى ذهنى كلما دخلت فى حوار او جدل مع احد مناهضى العمل الاسلامى ( سواء كانوا يساريين او ليبراليين او ملاحدة ) , فهم عادة ما يطرحون تساؤلات بعيدة كل البعد عن الاسباب الحقيقية لمعارضتهم لتطبيق الشرع , فتارة يتحججون بحقوق الاقليات من دخول للجيش وبناء للكنائس وتقلد المناصب العامة وما الى ذلك , ومع كثير من الخلط والتدليس فى العرض تشعر بان هذه هى قضيتهم الاولى , وتارة اخرى يتكلمون عن حرية الابداع والتعبير , ولا مانع من التصريح بحرية نشر الالحاد والتطاول على الاسلام بحجة الحرية المزعومة , ,وربما كان شعارهم هو الخوف الحقيقى من انهيار الاقتصاد لأن السياحة بصورتها الحالية مخالفة للشرع , وبالتالى البلد ستنهار والناس ستجوع اذا منعت الدعارة والخمور فى مصر .
وربما اخذت احدهم الحمية فطفق يهاجم تيارات العمل الاسلامى بتعدد اطيافها , بصورة تشعر معها ان هناك ثأرا شخصيا معهم , ويختلق القصص ان احتاج لذلك عن هذا الذى يزنى وذاك الذى يحشش والاخر الذى يسرق وكلهم من الاسلاميين .
وتبعا لهذه الالوان المختلفة من الهجوم قد ينجرف البعض من الاسلاميين للدخول فى النقاش حول هذه القضايا السطحية ويجتهد فى الرد والتوضيح والشرح , ويحاول رسم الصورة الكلية للدولة الاسلامية المنشودة , وكيف ان هذه الاعتراضات لا محل لها اصلا او ربما تكون منزوعة من سياقها الاجتماعى العام , واظهار مدى التناسق العام فى الطرح الاسلامى للحكم .
لكن الصدمة الحقيقية تكون لهذا المدافع فى ردة الفعل من الطرف الاخر , فاما ان ينحو منحى السفالة والتطاول , واما ان يأخذ طريق التسفيه والاستهزاء , ويرفع صوته ويزيد من الغبار المتصاعد محاولا التغطية على الرد , وربما يمسك فى نقطة فرعية ويحورها بحيث يظهرها بغير محلها , فتضطر الى الانجراف مرة اخرى للرد والتوضيح , وفى النهاية يدعى انك لم يقل شىء وانه لم يفهم ما تقصد ويبدو ان الامور ليست واضحة فى اذهانكم والتصور غير ناضج بعد .
وهذا الكلام استحضرته عندما كنت اشاهد على اليوتيوب حوار للدكتور عصام العريان مع عمرو اديب وزميله الاخر الذى لا اعرف اسمه , فمن ضمن ما رد عليه الدكتور عصام هو الموقف من الاقليات وهل سيسمح لهم بشرب الخمور , فقال الدكتور " ان خمر الذمى فى الفقه الاسلامى شىء مقوم فان كسر او اريق وجب على من كسره دفع تعويض عليه " فرد عليه المذيع بنفس الاسلوب الاستعباطى السابق شرحه بالقول " اه يعنى انتم هاتكسروها وتبقوا تدفعوا تمنها "
وبسبب هذه النماذج وغيرها الكثير الذين نراهم على الانترنت وفى الحياة اقول لكل ابناء الحركات الاسلامية كلمة واحدة فقط

لا تعطوا القدس للكلاب . ولا تطرحوا درركم قدام الخنازير
متى 7 : 6

هناك 12 تعليقًا:

بنت القمر يقول...

عشرة علي عشرةوالله العظيم لسه الصبح قاريه بوست بنفس اللي بتقول عليه والانكت ان واحد يقولك الاديان مجتمعه هي سبب الحروب وهي افيون الشعوب ومش عارف ايه ومين ودوكهمه ودولاهمه وبعدين فجأه يناقش قضيه الحجاب وفرضيته شرعا!!!
يا لهوي يامّا
يا نهار اسوح طب مالك انت بقا وادله القرآن في الحجاب طب ما نسيب اللي تغطي راسها والي تلبس طرطور براحتها ونسيب ام شعر كمان براحتها مالك انت بقا بالقران وازاي ترفض الكل وبعدين تدور علي الجزء
ازاي تنقد الله وبعدين تناقش فروضه ازاي تكفر بالفريضه وبعدين تناقش جدواها
عجبت لك يا زمن
العزيز محمود ها استأذنك كده اخد لينك للبوست ده عندي
وافقت
اشكرك

عباس العبد يقول...

أستاذ محمود اسمحلى اعمل حاجتين
اولا
ا‘بر عن سعادة خاصة بأستشهادك بنص انجيلى للقديس متى و خصوصا لنه نص صادم و قوى و كثير من المسيحيين بياخدوا موضوع من ضربك على خدك الايمن و يسيبوا النص ده
بس فى نقطة مش واضحة و انت مش موضحها
احنا مشفناش الفيلم الى على اليو تيوب علشان كده انا مش قادر اربط الكلام ببعضه و مش فاهم حضرتك تقصد إيه بالنص الاول للتدوينة
فارجو التوضيح و يا ريت لينك اليو تيوب
لأن النص الاول مبهم شوية
=====
بنت القمر
اولا الراجل مقلش أفيون الشعوب
قال تنين بتلات روؤس و هو حر
انا مش فاهم الحاده ( لو ملحد هو يعنى ) مضايقك فى إيه ؟
سيبيه و شيليه من دماغك خالص
يا لهوى لما الستات يحطوا حد فى دماغهم
حمد الله على السلامة و متشكر على نصيحتك لى

Empress appy يقول...

ايه يا محمود هنتخانق ولا ايه بقى مش كلمه كلاب دى بتاعتى ههههههههههه
تسلم ايديك والله يا محمود بجد
وبعدين هو عمرو اديب بيستعبط بجد ولا ايه هو ايه العبط ده
تسلم يا محمود وعاوزاك تأكيدا على كلامك ارجع للبوست اللى فات قبلى شوف رد واحد اسمه love
وشوف ردى عليه علشان تضحك شويه اصلى حساك مضايق يا محمود وانا مرضائ اضايقك ههههههه

محمود المصرى يقول...

بسم الله الرحمن الرحيم

بنت القمر
هههههههه العفو طبعا انا لا احتفظ بأى حقوق نشر .
اللى انتى شفتيهم هما دول اللى اقصدهم ومن على شاكلتهم , والمفروض ان الواحد لا يتورط معهم فى حوار فرعى , يعنى ماينفعش زى ما بتقولى نتحاور عن فرضية الحجاب وهو ينكر اصلا وجود الله .

عباس العبد
عبر زى ما انت عاوز ولا يهمك دا اولا
اما بالنسبة للموضوع فأنا اقصد ان فى ناس يكون لها اهداف كلية ولكن تفضل الدخول فى امور جزئية وفرعية خوفا من التصريح بطبيعة اهدافها الكلية , يعنى واحد اصلا بينكر الدين ككل وعاوز تقنعه بتطبيق الشرع , فهو مش بيقول لا نطبق الشرع او يقول ان الشرع لا يصلح بصورة مباشرة , لكن يبدأ يتلون ويقول اصل الاسلاميين لو وصلوا للسلطة هايضطهدوا المسيحيين او ان الجنيه قيمته ستنهار , ويبدأ يثير اعتراضات جانبية بعيدا عن اصل النقاش والخلاف .
اما بالنسبة لليوتيوب فأنا شفت الفيلم دا من زمان لكن انت تقدر تدخل على اليوتيوب وتكتب فى البحث ( عصام العريان وعمرو اديب ) وهاتلاقى الحلقة اللى بتكلم عليها , لكن هى مثال فقط وليست محور البوست , اتمنى انى اكون وضحت قصدى .

آبى
انا بصراحة ماعرفتش انك محتفظة بالحق الحصرى للكلمة لكن عموما يعنى انا متأكد ان مافيش بين المعارف فواتير وانك مش هاتدققى فى الموضوع دا .
انا قرات تعليق السيد love وبصراحة لقيته ماشى على نفس نغمة دعاة الوطنية والانفصال عن المحيط العربى والاسلامى واننا مالناش دعوة بفلسطين وهلم جرا .
وان شاء الله اكتب تدوينة عن ما قدمه العرب من مساهمات فى حرب اكتوبر علشان الناس ماتعتقدش ان مساعدتنا للفلسطينيين جميل او صدقة او شفقة او عطف زى ما بعض السذج بيقولوا .

محمود المصرى يقول...

من حق يا باشمهندس انت بتدخل اون لاين على الهوت ميل امتى علشان اعرف الاقيك ؟

Dr.khaled يقول...

روى الإمام أحمد بسند صحيح عن ابن مسعود -رضي الله عنه- قال :

(إن الشيطان طاف بأهل مجلس ذكر ليفتنهم فلم يستطع أن يفرق بينهم , فأتى حلقة يذكرون الدنيا فأغرى بينهم حتى اقتتلوا , فقام أهل الذكر فحجزوا بينهم فتفرقوا)

كما تفضلت مشكورا بذكره....

لكنني لم أستوعب حتى الآن المغزى من استشهادك بجملة من الانجيل المحـترف !!!!

عاشــــــ النقاب ـقــــة"نونو" يقول...

اخ محمود بوركت وعندك حق وعمرواديب الظاهر اتجنن سمعت انه في حلقة بيقول فيها ان الناس مش عاوزةتمشي الا بحاجة عليها صك محمد اللي هو رسل الله صلى الله عليه وسلم وبيتهكم النكرة دة
النت مليان اوي من الكلاب دي
المدون اللي بنت القمر بتقول عليه دة ولا تلقي له بالا دة مريض نفسي اكيد والظاهران النقاب والحجاب هما اللي وصلوه لكدة بس الظاهر هيموت قريب لانهم هينتشروا كمان وكمان باذن الله
الله يهده يا اولى بيه بقى
القران مليان ويعني كفاية اوي بعد اذنك ما ينفعش نستشهد بشيء محرف
بورك قلمك وتقبل كلاميالله يعزك

محمود المصرى يقول...

بسم الله الرحمن الرحيم

ض/خالد

اهلا بك اخى فى المدونة منور لكن انا لا استشهد بالانجيل لكن فقط اقتبس منه وهناك فرق طبعا .

الاخت عاشقة النقاب

انا بس عاوز اوضح ان مش عمرو اديب هو اللى قال الكلمة دى دا المذيع التانى عموما مش مشكلة لكن فعلا دا منهج ثابت عند العالمانيين بصفة عامة ايا كان توجههم

عاشــــــ النقاب ـقــــة"نونو" يقول...

ايوة يا اخي فهمت وجبت سيرة المدعو عمرو اديب باكد بيه على كلامك في اتباعهم للمنهج الموضوع لهم وحسبي الله ونعم الوكيل

محب الدين يقول...

استاذ محمود موضوع جميل جدا .. ربنا يبارك فيك .. فعلا الاقي الأخ هاري نفسه في الكلام وبيحاول بكل السبل إن يقنعوا أخينا .. وفي الأخر تنفض الجلسة ومفيش جديد .. لإن اصلا المشكلة إنهم سابو الاساس ومسكوافي الفرع .. لو كانوا عالجوا اصل المشكلة كانت اتحلت

الله المستعان .. ربنا يبارك فيك

وربنا يجعل زيارتي خفيفة عليك

عين فى الجنة يقول...

هذا الاسلوب غير الشريف فى النقاش هو القاسم المشترك بين الغالبية من المذيعين ومقدمى البرامج
واعتقد ان الضيف اذا وافق اصلا على الظهور مع امثالهم فذنبه على جنبه
تحياتى

محمود المصرى يقول...

بسم الله الرحمن الرحيم

اخى الكريم محب الدين

زيارتك تشرفنى اخى تأكد من هذا .
وفعلا اخى هذا ما قصدته هو ان محاولة الاقناع بالفرعيات لن يجدى لأن الاصول فاسدة عند الاخر فكيف تقنعه بصحة فروع مبنية على اصول هو لا يؤمن بها .

اخى الكريم الاستاذ راجى

هو فعلا الذى يدخل فى حوار بهذه الصورة يكون مخطىء بالاساس ويجب عند الدخول فى اى حوار مع هذه النوعيات ان يتم التأصيل لجوهر الخلاف ولا يمكن الاكتفاء بمناقشة الجزئيات دون الكليات .