الجمعة، 7 مارس 2008

صولة القطط

كنت قرأت التدوينة الاخيرة عند الباشمهندس , واعجبت جدا بأسلوبه الراقى وحرصه الشديد على الاخرين خصوصا اعلانه قبول اى اعتذار من المدونة قطة الصحراء , لكن لما دخلت مدونتها فوجئت بمقال طويل عريض عن الاخوان , المقال فى الحقيقة لا يعدو مجرد وصلة من السب والشتم والردح والشرشحة التى اعتدنا على سماعها فى برنامج ( حالة سعار ) الذى يقدمه عمرو عبد السميع قبل كل جولة انتخابات , ولا يختلف كثيرا عن تخاريف رفعت السعيد , فهو يحتوى على كم هائل من الاكاذيب والاتهامات , وحتى آخذ حريتى فى الرد قررت ان اكتب تدوينة خاصة بهذا , واتمنى ان من يقرأها يحكم بصورة موضوعية وبدون مجاملات لطرف دون طرف , ولكن احب ان افتتح الرد بقول الله تعالى (يا ايها الذين امنوا كونوا قوامين لله شهداء بالقسط ولا يجرمنكم شنان قوم على الا تعدلوا اعدلوا هو اقرب للتقوى واتقوا الله ان الله خبير بما تعملون )
عنونت التدوينة العصماء بأتهام الاخوان المسلمين بالنفاق ولو علمت ما هو النفاق لما قالت به , النفاق شرعا هو اظهار الايمان واخفاء الكفر , فهل ترمى الاخوان المسلمين بالكلية بالكفر ؟ اذكر فقط قول الرسول الاكرم (أيما رجل قال لأخيه : يا كافر ، فقد باء بها أحدهما )
بعد ذلك تدعى ادعاء بدون دليل فتقول انهم اعلنوا سابقا عدم خوضهم للانتخابات , ورغم ان احد الاخوة الذين علقوا طلب منها الدليل فلم تقدم اى دليل الا اصل انت مش متابع , طيب يا متابعة ياللى مابتفوتكيش فايتة بصرينا ونورينا بتاريخ هذا التصريح الذى تزعمى نسبته لهم , وحتى لو قلنا بصحة هذا التصريح فما العيب وما النفاق فى ان يعلنوا انهم لن يخوضوا انتخابات ثم يتراجعوا عن قرارهم السابق ويقرروا خوضها ؟ هاتكفريهم يعنى بمجرد مراجعة قرار ؟ سبحان الله
وبعد ذلك تقول ان الاخوان بدأوا باللعب على الفقراء والغلابة والمفلسين فكريا وطبعا بما انها مليونيرة ومثقفة فلا تنطلى عليها مثل هذه الالعاب , انا لا اشعر بالمهانة لو وصفنى احد بالفقر , فكلنا فقراء لله , لكن انا اكتشفت ان انا وامثالى مفلسين فكريا لدرجة اننا بننتخب الاخوان كل مرة , طيب يا ست المفكرة ( رحم الله امرؤ عرف قدر نفسه )
بالنسبة لموضوع الارزاق التى تقطع , هذه المسألة اشهر من ان تحكى ولا يمكن انكارها طبعا , لكن دعوتك لقادة الاخوان ان يعطوا اخوانهم مما اعطاهم الله فأحب ان اطمئن قلبها الرقيق الذى يفيض حنانا ورقة وحزنا على المساكين من الاخوان المسلمين انهم بالفعل يدعموا بعضهم بعضا , ويساعد غنيهم فقيرهم , بل وفى المدينة التى اقيم فيها يجمعون اموال الزكاة ويوزعوها على الفقراء من اهل البلد , بل ويعيلوا اسر بكاملها لا ليها فى السياسة ولا فى الاحزاب ولا حتى لها بطاقات انتخابية .
اما قولك ان كلام الاخوان عن انهم لا يسعوا للمنصب بأنه كلام محفوظ فهو فعلا كلام محفوظ ويتطابق فعلهم مع قولهم بخصوصه , فهم دخلوا الانتخابات الماضية بعدد مرشحين لا يسمح لهم بالفوز فى الاغلبية واعلنوا الان انهم سيدخلوا الانتخابات المحلية بحوالى عشرين بالمائة فقط , فما هو اعتراضك؟
اما موضوع برنامج الاخوان فأتمنى يا حضرة المثقفة المتابعة ان تتعبى نفسك بالاطلاع على برنامج الاخوان المسلمين الذى نشر منذ شهور ولكن يبدو انك لم تكونى تتابعى جيدا , او يمكن غيرى القناة لما كانوا بيذيعوا البرنامج .
اما الكلام عن الشعارات والكلام الذى قالته ان الغلابة والشعب كشف خديعة الاخوان فأتمنى ان تكون هناك انتخابات حرة ونزيهة فعلا ونرى هل الشعب كشف الخديعة المزعومة ام مازال مخدوع يا حبة عينى ؟
اما بالنسبة لحماس فلا حاجة للرد على ما تهرفى به واسألك فقط هل تعنيكى القضية الفلسطينية فى شىء؟ وان كانت تعنيكى فماذا قدمتى لها ؟
موضوع الطظات التلاتة الذى اشارت اليه الاستاذة بيعجبنى جدا وارحب بأى حوار حوله , واؤكد انى اؤيد الاستاذ محمد مهدى عاكف فيه , واى حد معترض يقولى هو زعلان من الموضوع دا ليه تحديدا .

هناك 17 تعليقًا:

مهندس مصري بيحب مصر يقول...

أنا شفت البوست ده عندها و ما علقتش
بس هيا فالحة تشتم و تغالط و بس لكن لا تصمد للنقاش المنطقي
ربنا يهديها
و آسف بسبب انشغالي الشديد اللي مش مخليني اتمكن من الحوار معاك
و ان شاء الله في اقرب فرصة لنا كلام كتير مع بعض

Unknown يقول...

ياعمي
صدقني يامحمود
الناس دي اخ قالها لي والله ربنا بيخليهم يشتموا في الاخوان علشان يحببوا الناس فيهم ,هو رفعت السعيد الشيوعي اللي معاه 3 دكتوراه في الشيوعيه حد بيحبه ولابيقتنع بيه الا اللي فعلا مفلسين فكريا
وبعدين والله العظيم الناس دي والتدوينات دي اقل من انك ترد فيها علي انك تنزل بوست ,هنلاقي ناس معقدين نفسيا وترتبط مصالحهم الشخصيه بكره الاخوان ,بس ربنا مبيسبش والله,واوعي تفتكر ان الناس مبتعرفش تفرق بين الردح والافكار المتناسقه المعتدله الرزينه واللي ميعرفش يفرق ومن العمي انه مبيفرقش يبقي كويس انه اصلا بيعرف يقرا
انا بس اذكر بحديث النبي
(لاتقوم الساعه حتي يكون فيكم الرويبض)
وهانحن نري كيف وصل بنا الحال ان اخرجنا العلماء واصحاب الفكر وحبسناهم فااتخذ الناس رؤوسا جهالا فضلوا واضلو
واديك شايف ياعم الاشكال دي ,بس ولا يعنينا امثال هؤلاء بشيء وشايف انك انت والبشمهندس خسارة تنزلوا بوستين واحسن حل التجاهل التام
يقابلني السفيه بكل قبحا فأبي ان اكون له مجيبا
يزيد قباحة فأزيد حلما كعود زاده الاحراق طيبا

Empress appy يقول...

محمود انا هأخد عليك حاجه واحده بس انك قولت او فسرت النفاق على انه تكفير لا صلح انت عارف النفاق ايه كمان علشان بس انا بزعل من تفسير الكلام غلط الله يخليك وده مش علشانها ولا علشان اى حد غير انك توضح ايات النفاق وكلام ربنا منتلاعبش بيه فهمت قصدى انا واخده منك على انك بتفسر صح هتزعلنى منك ولا ايه طيب مش هكتب بوست فلسطين بالعند فيك
هههههههههه
لا بجد وعد بس هوريك فيه حاجات حلوة انت عارف انى مش بكتب وخلاص بس ادعيلى عفريت العلبه يطلع
وبعدين خف عنها شويه كل حد وله تفكيرة من حققك ترد بس فى حقائق من غيرتجريح يا محمود وده اللى انا متعوداه من أخلاقك ممكن ولا ايه اجيب لك خروفين ينطحوك هنا

Desert cat يقول...

وصلة من السب والشتم والردح والشرشحة

...............
ونعم التدين ... ونعم وأكرم بالتربية ... حقيقى خير مثال للمسلم الخايف على دينه واسلامه
هذا وان دل فانما يدل على التربية السليمة اللى هى على يد شرشوحة على حد قولك
اذا كنت مش عارف تفرق بين الكفر والنفاق
يبقى هتعرف تفرق بين العقل والمنطق
ما هو بقى كل واحد مش لاقى موضوع يعمله بوست يكتب عنى
ده فى حد ذاته يعتبر شئ جميل
يكفى انى واخده حيز من الاهتمام واسمى يذكر فى كل المدونات
انا مش هرد على البنى ادم اللى رد اول واحد ده

Desert cat يقول...

يخف عن مين يا ابى ... سيبيه يعمل ما بدالة النار ان لم وجدت ما تأكله أكلت نفسها
.....
بس ياريت تكتبوا عنى فى مدونات معروفة شوية مش مدونات عدد زوراها ميتعداش صوابع الايد الواحدة

بنت القمر يقول...

محمود المصري
سلامو عليكم
اول نبدأ بالعتب
انت زعلان منها عشان قالت كيت وكيت وبترد هنا براحتك مكنش في داعي لشرشحه وردح والكلام ده مهما كنت مختلف معاها
لان الغلط اولا مش بيجيب الا الغلط
تانيا رائي خطا يحتمل الصواب ورأي غيري .. ايه؟؟
تانيا فعلا في خطأمحوري في كلام حضلاتك حته النفاق والكفر ومتأخذنيش في دي الكلام
بيقولا بالبلدي كدة رما بلاه عليا
لما تقوا نفاق نحاسبها علي نفاق والنفاق اظهار غير الباطن مش ادعاء الايمان
يعني انا ممكن اقولك اني بحبك وانا بكرهك
وده يبقا اسمه نفاق او مداهنه او تقيه او وري
لو هي غلطت مفروض ده المفروض حضرتك تاخدها كأخ كبير وتنصحها وتعرفها غلطها اللي انت شايف انه غلط
اتنصحت اوكيه جزاك الله كل خير
ما اتنصحتش يبقا تتفلق واجرك علي الله لكن اعذرني شرشحه وردح دي كلمات مفروض ما تتطلعش من انسان ملتزم لاخت اصغر منه

بنت القمر يقول...

تانيا
ولو اني قريت مقالها سريعا بس الخط ده متوفر بشده وهو العداء للاخوان وممكن ابعت لك لينكات مدونين مسلمين يخلوك تشد شعر راسك من الكلام اللي بيقولوة علي الاخوان وحجم العداء لهم
ويخلوك تحلف بيها وتقول اللي بتقوله قطه الصحراء ده حبه هزار
ولكن...
ليه الناس بتكره الاخوان او في ناس بتكرة الاخوان؟؟؟
ده سؤال جوهري ومحوري
يتبع

بنت القمر يقول...

تالتا احنا عندنا خطأعميق وجوهري في توصيف الاخوان بمعني...
اي واحد بيصلي في الجامع مش البيت يبقا اخوان اي واحد ملتحي يبقا اخوان اي واحده لابسه اسدال او نقاب تبقا اخوان
وممكنن الملتحي ده لا يبقا يعرف الاخوان ولا عارف برنامجهم السياسي ولا عمره في مره راح انتخب حد ولا هو ناوي يعملها مجرد واحد حب يلتزم قالوله لازم تطلق اللحيه او لازم تلبسي اسدال
قريب لزوجي نصف متعلم
وبيشتغل علي ميكروباس
بقا يروح يصلي في الجامع واطلق لحيته
لا هو اخوان ولا يعرف الاخوان ولا ليه اي نشاط سياسي من اي نوع
ولا ليه في البطيخ
امن الدوله مبهدلينه وكل شويه يعتقلوه
عشان الجامع اللي بيصلي فيه بقا تحت المتابعه الامنيه!!
يتبع

بنت القمر يقول...

طيب انا بقولك الرغي الكتيييير اوي ده ليه؟؟
اقولك يا سيدي
فرق كبير بين رفض المتدينين او الملتزمين او رفض اي صورة ليهم
وبين رفض الاخوان كبرنامج سياسي وجماعه
لان
ومعلش ركز معاي في الحته دي
انا ممكن اكون بحب شيخ الازهر ورافضه المرشد العام ممكن اكون بحب سعاد صالح ومش بيعجبني الشيخ ابن يعقوب او البدري او الحويني
انا حرة
دي قناعات ناس
الناس الملتزمه مش كلهم سواء ابدا
ولا يتبعوا ابدا زعامه فكريه او منهجيه واحده
انا امي مسلمه وبتصلي وحجت وبتطلع عمرة كل سته شهور لا تعرف دول ولا دوكهمه
فاهم قصدي
وده السواد الاعظم من شعب مصر
ناس ملتزمه بسيطه او كيد ام قطه الصحراء كده بتصلي ومحجبه والي اخره زي امهات الناس كلها
وبالتالي مش ممكن ترفضها او ترفض مثيلاتها
يتبع

بنت القمر يقول...

ليه بقا الناس بترفض الاخوان كفصيل سياسي
الناس العاديه مش بترفض الدين في صورته العاديه البسيطه المسالمه صفه التزام المصريين في طبقتهم الوسطي المتعارف عليها
لكن...
في ناس بترفض
خط سياسي للاخوان خوفا من انهم يكون لهم منهج معادي للحريات او اللاقليات او المرأه ده العقبه الوحيده اللي بتواجه الاخوان
انا بحب الاخوان لو هم ضد الفساد لو عندهم برامج واضحه وجديه للتكافل الاجتماعي زي انت ما قلت ورعايه اليتامي والكلام ده كله لكن ها اخاف بقا لو هم ضد عمل المراه حريه المراه وانت عارف بقا بقيه المآخذ حريه العمل والعلم والموقف العنيف من غير المحجبات وتنظيم العلاقه مع الاقباط
وغيرها من القضايا الشائكه
اللي لو اثبت الاخوان او الملمتزمين موقف واضح وايجابي وغير مضاد يبقا فل اوي يا رب اكون وضحت
عندي كلام كتييير في حكايه الاخوان بس سعيده ان حضرتك ادتني فرصه اقوله
ويا ريت نبدأ صفحه جديده بينك وبينها واعتقد هنا انك مدين لها بتطييب خاطر كأخ كبير احتسبه علي الله يا سيدي تكفيرا عن زله اللسان بتاعتك
وساعتها تكون ضربت مثل للمسلم الملتزم الحليم فالمؤمن كيس فطن
والامر يرجع لك
تحياتي ويا رب ما اكونش زهقتك

محمود المصرى يقول...

بسم الله الرحمن الرحيم

مهندس مصرى
ربنا يكون فى عونك انا مليت الاوف لاين عندك كل ما ادخل اكلمك ربنا ييسر واعرف اكلمك اول ما تتفرغ ان شاء الله .

الفاتح الجعفرى
المشكلة مش فى انهم يحببوا الناس فيهم اخى المشكلة انهم متصورين انهم بيمثلوا قطاع معتبر من الشعب , لكن لا يوجد اى مانع من الرد على كلامهم , ربنا سبحانه وتعالى خصص آيات كثيرة جدا فى القران للرد على الكفار واعداء الاسلام , فطبيعى ان نرد نحن ايضا على كل رأى فاسد ايا كان مصدره .

آبى
يا استاذة آبى النفاق له تعريفان لغوى واصطلاحى , اللغوى هو اللى حضرتك تقصديه ويعنى ان يظهر المرء خلاف ما يبطن والتعريف الاصطلاحى هو اظهار الايمان واخفاء الكفر وانا لما تكلمت قلت النفاق شرعا ولم اقل النفاق لغة , وبالتالى انا لم اكذب لو ادلس , وانا فسرت قصدها بأنها قصدت النفاق شرعا لأنها استبدلت كلمة المسلمين بالمنافقين , فطبيعى انى افهم ان قصدها هو المعنى الشرعى , وهى لما ردت الان ماردتش على النقطة دى فهى تقصد ما ذهبت اليه .
اما موضوع فلسطين فأنا واثق ان حضرتك هاتكتبى البوست كما وعدتى لأنك عارفة ان الرسول قال ( اربعا من كن فيه كان منافقا خالصا ومن كانت فيه واحدة منهن كانت فيه خصلة من خصال النفاق حتى يدعها ومنها اذا وعد اخلف ) وانا عارف ان حضرتك بتوفى بوعدك .
وربنا يسهل والعفريت يطلع ويدخن كده .

ديزرت كات
انا مش عارف على اى اساس بتقولى ان وصفى لأسلوبك فى التدوينة الاخيرة انها ردح وشرشحة وسب مخالف للتدين والاخلاق والادب ؟ الرسول الاكرم قال ( من تعزى بعزاء الجاهلية فأعضوه و لا تكنوا ) فأنا مش عارف آخد الدين والاخلاق من كلام الرسول ولا منك ؟ ولا انتى شايفة انك افهم واعلم من الرسول وبالادب والاخلاق ؟ وهذا ليس اتهام انما الزام .
اما موضوع التفرقة بين الكفر والنفاق فأرجعى الى ردى على الاستاذة آبى , ولعلمك انا اعرف كويس الفرق بين العقل والمنطق , العقل هو الميزة التى ميز الله بها الانسان عن الدواب والجمادات وتمنع الانسان من اطلاق العنان لشهواته ورغباته , وتعينه على الادراك والحفظ والفهم . اما المنطق فهو منهج التفكير الذى يسير عليه العقل ويمنعه من الزلل والضلال .
بس حاولى تتفكرى فى الكلام اللى بتخالفيه وبتعترضى عليه فقد يكون حجة عليكى امام الله .

بنت القمر
اهلا بيكى الاول
بالنسبة لتوصيف الكلام فدا غير توصيف المتكلم , فما يوصف به العرض لا توصف به الذات , يعنى مثلا نحن نصف كلام الله المعين بالحدوث فهل معنى هذا اننا نقول ان الله حادث والعياذ بالله؟ فكذلك لما اصف كلام الاستاذة قطة الصحراء بأنه ردح وشرشحة فهذا ليس معناه انى اصفها فى ذاتها بما وصفت به كلامها , لكن ان كنت بالغت فى وصفى فأنا اعتذر عن الالفاظ القاسية ولا يهمك .
اما بالنسبة لموضوع رأيى صواب يحتمل الخطأ ورأى غيرى خطأ يحتمل الصواب هذا ممكن ان يؤخذ فى اطار النقاش الفكرى وعرض الافكار المختلفة وليس فى اطار السب والشتم والتطاول ساعتها مافيش احتمال للصواب , اى سب حتى ولو كان عمن يستحق فهو خطأ علشان كده انا اعتذرت عن وصفى لكلامها .
موضوع النفاق انظر اعلى الصفحة .
بالنسبة للهجوم على الاخوان فأنا ارحب به جدا فى اطار علمى وبأسلوب راقى دا حتى انا كتبت تدوينةانتقد فيها جزئية فى برنامج الاخوان بخصوص اهل الذمة ربما تكونى شفتيها , لكن نقول الادب والدليل هما اساس اى حوار حضارى , لكن ليه فى ناس بتكره الاخوان فأنا بصراحة مش عارف احدد السبب لكن يدور فى مدارين , اما لأنهم اسلاميين واما لأنهم ناجحين فى نظر الاخرين , لو حضرتك شايفة رأى آخر قوليه وانا ارحب بكل الاراء .
بالنسبة للخلل فى التوصيف والتقسيم اتفق معكى تماما فى كل ما ذهبتى اليه .
بالنسبة لكلامك حول الموقف من الاخوان فأنا اوضح واكرر اننى ارحب بالخلاف مع جماعات العمل السياسى الاسلامى من منطلق التطبيق , يعنى انتى تختلفى مع الاخوان علشان شايفة تطبيقهم للشريعة مش مظبوط لكن تختلفى معاهم علشان هما عاوزين يطبقوا الشريعة فدا اللى اعترض عليه , صحيح هما مش هايعترضوا وبيرحبوا بالحوار مع العالمانيين والليبراليين والماركسيين بس انا لا ارحب لأنى اؤمن ان تطبيق الشرع من امور الاعتقاد فلا يمكن ان يكون محل خلاف سائغ .
عموما انتى اتكلمتى كتير واثرتى موضوعات اكثر ولن يحسمها مجرد تعليق او اثنين , عموما ادينا مع بعض على المدونات والنقاش هايستمر ان شاء الله .
بالنسبة لدعوتك الاخيرة انا اتقبلها بكل رحابة صدر واوجه كلمه للأستاذة قطة الصحراء احب ان اوضح لها اننى ما كرهتها ولا عاديتها لكن رايت منها تجنيا على اناس لا تعلم مقدارهم عند الله , والله سبحانه وتعالى يقول ( لا يسخر قوم من قوم عسى ان يكونوا خيرا منهم ) فكيف بالتهجم والادعاء عليهم ورميهم بالنفاق ؟ انا عن نفسى اتراجع عن اى اساءة او اهانة وجهتها لك , فما هدفت اليه ليس الطعن فى شخصك لكن الرد على كلامك , وانصحك ونفسى ان تلينى فى القول لأخوانك وان تراعى فيهم حرمة الاسلام , اتحبى ان تأكلى لحم اخوانك ميتا ؟ اسأل الله ان ينزع ما فى صدورنا جميعا من غل لكل اخواننا المسلمين .

Empress appy يقول...

لأنك عارفة ان الرسول قال ( اربعا من كن فيه كان منافقا خالصا ومن كانت فيه واحدة منهن كانت فيه خصلة من خصال النفاق حتى يدعها ومنها اذا وعد اخلف ) وانا عارف ان حضرتك بتوفى بوعدك .


هو ده تفسيرك للنفاق وهو ده اللى انا اقصده وبنت القمر كمان وقطه الصحراء محمود الموضوع مش مستاعل كل ده بجد انا مبقتش فاهمه الناس ولا ايه الناس اتقسمت اللى بيقول الحكومه وحشه الحكومه تعتبرة أخوان واللى بيقول الاخوان وحشين الاخوان يعتبروه أمن دوله
هو مينفعش نبقى ناس عاديه بننتقد الحكومه وبننتقد الاخوان والعلمانين مع انى مش بعترف بيهم وبقول احنا اللى طلعنا كل التصنيفات دى
محمود راجع نفسك شويه فى حاجات كتير بجد وفكر شويه صغيرة كل واحد ممكن يكرهه حد من وجهه نظرة او رفضه لاسباب معينه عنده انت مش هتحجر على الناس ولو هى اتهمت حد زور يبقى ربنا اللى يحاسبها

محمود المصرى يقول...

آبى

الحديث اللى ذكرته هو يوضح علامات المنافق وصفاته , بمعنى اخر اعراض النفاق , يعنى المنافق بتلمسى فى تعامله الفجر فى الخصومة والغدر فى العهد وخيانة الامانة واخلاف الوعد , يعنى اى منافق بيعمل الحاجات الاربعة دى , لكن معنى النفاق دا حاجة تانية , حضرتك فاهمة قصدى؟
انا مستعد اراجع نفسى فى اى نقطة بس حضرتك تحدديها وتقوليلى انا غلط فى ايه , اما بالنسبة للى ينتقد الاخوان ينتقد براحته انا ماقلتش هى امن دولة ولا مخابرات ولا حاجة , لكن من حقى انى انتقد كلامها وارد عليه واقول انها تجاوزت وافترت , صحيح ربنا هايحاسبها لكن انا كمان مطالب انى انصر ما أراه الحق , امال فين بقى الامر بالمعروف والنهى عن المنكر؟
وفى النهاية زى ما قلت فى الرد السابق انا لا اقصد مهاجمة شخص بعينه لكن انا انتقد اسلوب ومنهج يتبعه الكثير فى نقد الاخوان , واللى معترض على الاخوان او السلفيين او الجهاديين أو اى تيار يقول هما غلط فى كذا وكذا وكذا , ولو فى رد نرد ولو هما غلط نقول هما غلطوا فى النطقة دى المسألة مش حرب ولا تقسيمات لكن اهم حاجة مرجعنا يكون ايه ؟ ( فان تنازعتم في شيء فردوه الى الله والرسول ان كنتم تؤمنون بالله واليوم الاخر ذلك خير واحسن تاويلا) ولا ايه رأى حضرتك؟
المهم انا منتظر الموضوع الى اخدت وعد بيه وعارف ان حضرتك بتجهزيه علشان يبقى زاخر بالفائدة .

محمود المصرى يقول...

عذرا يا استاذة آبى ان كنت اطلت عليكى لكن احب ان اسأل حضرتك عن شىء
حضرتك علقتى على كلامى ووجهتى لوم وعتاب على اسلوبى وانا ارحب بكل ما تفضلتى به لكن ما هو تعليق حضرتك على اسلوبها فى مدونتها وفى ردودها ؟ يعنى لما تقول لواحدة اسمها ولاء بترد عليها بكل ادب واحترام تقوم تقول لها ( انا لو شفتك هنا تانى هاهزأك ) ياترى دى حرية رأى وكلام محترم؟ وبعدين قاعدة تقول شغل التلات ورقات والجلا جلا طيب انا فاهم موضوع التلات ورقات لكن ايه موضوع الجلا جلا دا صحيح ؟
وبتقول ان الاخوان عصابة , ونازلة شتيمة واتهامات شوية تقول عليهم سفلة وشوية قليلى الادب وعلى كل لون من السب والشتيمة دى حتى قالت لفظتى الردح والشرشحة فى وصفها لردود مخالفيها .
انا بس يهمنى اسمع رأى حضرتك فى اسلوبها وهل انتى شايفة ان ممكن يكون فى حوار محترم مع مثل هذه النوعيات ؟ وفى النهاية مش شايفة ان ردة الفعل اللى انتى اخدتيها على مبررة ؟
تحياتى لحضرتك .

عصفور المدينة يقول...

الله الوكيل

Unknown يقول...

اخي محمود
خلاص يااخي نزل تدوينه جديده
وانا والله اصلا مكنتش شايف لزمه للرد علي الكلام ده
اختلاف ومجهود من لاشيء احنا كان ممكن نعمل اعمال كتير جدا بدل الرد
واصلا ملوش لازمه اديك مثلا نشرت الموضوع وناس دخلت الي الطرف التاني لتري مايحدث ومنهم من سب وشتم وراح الكلام انتشر ,ليه كل ده مننصر اخوانا في حماس مثلا كنت عملت تدوينه علي شبهات حول حماس ,عن اي شيء تاني
---------
سامحني يااخي ان كنت اثقل عليك
http://hafedelga3fary.blogspot.com/
شوف البوست ده
بعد اذنك
ومتزعلش مني انا كنت عايز النصيحه بس
وجزاكم الله خير

بنت القمر يقول...

محمود المصري
خلاص يا محمود
طالما عملت اللي عليك واعتذرت ما تتجرجرش في نقد تاني
عشان منرجعش لعنب ديبو تكتب في مدونتها اللي هي عاوزاه انا مش موكله اقبل اعتذار عن حدانا كنت مجرد بقترح عليك
انت كده خلاص عملت اللي عليك
الله ينور
فعلا شجاعه الاعتراف والتراجع عن الخطأ لا يملكها كثيرون
سيبك من اللي هل يحسبن
واللي ها يقوّم
واللي جاي يهدي النفوس واللي جاي يفّتح حكايات تاني
نقطه ومن اول السطر
ننسي اللي فات
احييك وكبرت في عيني حقيقي

واخر الكلام
قال رسول الله
ليس الشديد بالصرعه ولكن من ملك نفسه عند الغضب
تحياتي