الأحد، 17 فبراير 2008

نصر حامد ابو زيد فى البيت بيتك

فى حلقة الامس من برنامج البيت بيتك استضاف محمود سعد المدعو نصر حامد ابو زيد , ولن اناقش هنا السياسة الاعلامية التى ينتهجها التليفزيون المصرى , ولا الغاية من استضافة امثال هذا الرجل , لكن يهمنى الكلام الذى تكلم فيه الرجل .
ولا يمنع هذا من مناقشة اسلوب محمود سعد اثناء اللقاء , فقد حاول ابتداءا ان ينفى تهمة الكفر عن ابى زيد , وقدم دليلا قاطعا لا يقبل الجدل على اسلامه عندما سأله " مش بتروح السيد البدوى ؟ يبقى مسلم " حجة منطقية قاطعة لا تقبل الطعن او الجدل , فالرجل يزور السيد البدوى يبقى مسلم علطول , ولا نريد اى اسئلة خبيثة من نوعية ان ريشارد دونى السفير الامريكى كان يزور السيد البدوى فهل هو مسلم ايضا ؟ , المهم انه يزور السيد البدوى , وطبعا لم يخفى علينا مدى تواصل محمود سعد فكريا مع ابى زيد فهو من تلاميذ مدرسة روز اليوسف وما جمع الا لما وفق .
نأتى لجوهر كلام نصر حامد ابو زيد , وهنا اريد ان اوضح الافكار التى جبن نصر حامد ابو زيد عن الافصاح عنها , وحاول بمساعدة محمود سعد ان يغلفها بكلام انشائى لا معنى له لكى نبتلعها وبالهنا والشفا , فالرجل يريد ببساطة ان يصل الى القول بان القران ليس له قيمة نصية كأوامر ونواهى , فهو مجرد قالب يحوى قيما سماها اخلاقية هى الغاية من تلك الاوامر والنواهى , وعليه لا يفترض علينا ان نلتزم بهذه الاوامر والنواهى , ولكن نلتزم بالقيم الاخلاقية التى يراها جوهر الايمان , والتمسك بهذه القيم يكون فى اطار يضعه كل انسان لنفسه , اى ان كل شخص يتبع هواه مادام يرى ان علاقته مع الله بخير فى الاطار العقيدى الذى يتصوره هو نفسه , وهنا يساوى بين المسلم والمسيحى واليهودى واللادينى والبوذى وكل المعتقدات , فهؤلاء كلهم حب نظره يقيمون اتصالا مع المقدس بطريقة مختلفة ليس الا .
ولا يبارى سقوط هذه الافكار وتهافتها الا الاسس الفاسدة التى بناها عليها , فبدأ نظريته بقوله " ان الله لا يتكلم " وفى محاولة لاخافتنا نحن المشاهدين لنسلم له بهذا المبدأ الفاسد قال " ان القول بغير ذلك يثير اشكاليات فلسفية كبيرة " وعليه يجب علينا ان نسكت ونسلم له بهذا ا لمبدأ لان وصف الله بصفة الكمال سيثير اشكالية فلسفية لا اعرف ماهيتها بصراحة , وعلينا ايضا ان ننكر كل ما جاء فى القران من كلام الله مع الخلق فى صورة الخطاب كحديثه مع الملائكة " واذ قال ربك للملائكة ان اجاعل فى الارض خليفة ...." وخطابه مع ابليس " ما منعك ان تسجد لما خلقت بيدى ..." وخطابه مع موسى " انى انا ربك فأخلع نعليك انك بالوادى المقدس طوى " , وكل هذا كى لا يخرج لنا بعبع الفلسفة .
وبعد هذا ينتقل الى تفسير معنى الوحى , فهو فى رأيه ليس كلام الله , انما كلام الرسول المعبر عن القيم الاخلاقية التى اوحى له بها , واعتمد فى هذا التفسير على التدليس وتلبيس الحق بالباطل والخلط بين وحى الالهام ووحى الارسال , فكلها عنده سواء .
لكنه لم يلبث ان خالف كلامه هذا ونقضه بسبب الخوف المسيطر عليه وحاول ان يغطى على رأيه الحقيقى بالتأكيد لاحقا على ان القران " هو كلام الله الازلى القديم " واقعا فى اشكال فلسفى عقلى منطقى خوفنا منه سابقا , فجعل كلام الله المعين ازليا وهذا محال عقلا , ولعله خلط بين ازلية النوع وحدوث الاحاد , لكنه معذور فالرجل خائف من ان يفتضح امره وتصدق فى حقه احكام التكفير .
وفى النهاية اكد على فكرته التى عرضناها بقوله صراحة ان " الايمان قوة المؤمن ولا يفرض احد عليه اى شىء لا المجتمع ولا شىء " فهو يصرح هنا بضرورة التحلل من كل الاوامر والنواهى بحجة الاخلاقيات ومكارم الاخلاق التى يتممها الرسول , مختزلا الايمان فى لازم الايمان ولاغيا واجب الايمان تماما . وبعد كل هذا يريدون ان نقول عنه مسلم ليس لشىء الا لأنه يزور السيد البدوى , حتى ولو كان يساوى بين الاسلام وبين المسيحية والهندوسية وكل الاديان الباطلة , وشالله يا شيخ العرب .

هناك 8 تعليقات:

عاشــــــ النقاب ـقــــة"نونو" يقول...

ايه دة اول تعليق
عمري ما فرحت باول تعليق زي دة على موضوع زي دة
والله حضرتك لك نظرة فاحصة فاهمة لامثال محمود سعد وضيفه الحمد لله
المشكلة تكمن في اللي مش عارف ومش فاهم اصلا الناس دي بيبقى كلامهم بالنسبة لهم كلام قديسين او كلام ناس ما بتغلطش وتسمع
يا ستي دة محمود سعد اللي قال اقول ما هو غلطان
يعني دة اللي بيطلع في البيت بيتك ولا بتاع الاعلام دة هو كمان وبيحلوا مشاكل الناس ولا انتي
سم وبيدسوه للاسف في العسل
حسبي الله ونعم الوكيل
بوست رائع كالعادة تحياتي

dr.Muslim يقول...

أخي الحبيب

جزاكم الله خيرا علي الموضوع الطيب

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : ( بَدَأَ الإِسْلامُ غَرِيبًا ، وَسَيَعُودُ كَمَا بَدَأَ غَرِيبًا ، فَطُوبَى لِلْغُرَبَاءِ ) .

رواه مسلم

فان وجود محمود سعد وأمثاله سنة ربانيه

فنسأل الله أن يرزقنا اتباع الحق ونسأل الله أن نكون من الغرباء الذين ذكرهم رسول الله صلي الله عليه وسلم

ياريت حضرتك تشرفني مدونتي في موضوع يهمني تعليقك عليه

جزيتم الجنه

Empress appy يقول...

ايه المواضيع الجامده دى انا ربنا تاب عليا من الناس دى من بدرى

محمود المصرى يقول...

بسم الله الرحمن الرحيم

الاخت nonoymm
ربنا يكرمك اختى بصراحة كلام حضرتك سليم ان الناس بتاخد الكلام بتاع الاعلاميين كأنه مسلمات دون ادراك لخلفياتهم واهدافهم ودا بسبب نقص الوعى ان شاء الله هاكتب عن موضوع الوعى دا فى التدوينة الجاية

اخى خطاب المصرى
اهلا بيك اخى الكريم فى المدونة منور , انا لا انكر ان وجودهم مسألة طبيعية , لكن اللى يضايق انهم يتولوا مسئولية التوجيه الاعلامى والفكرى للأمة , دا كان بيتكلم عن نصر حامد ابو زيد ولا الشيخ الشعراوى ويحضه على التوجه للناس بالنصح والارشاد .

الاخت ابى
اهلا بحضرتك
الظاهر ان مقدر لينا ان نعانى كثيرا من امثال هؤلاء , مادام لسة فى ناس بتحب تخرج لنا المومياوات من المزابل .

عباس العبد يقول...

انا مشفتش الحلقة الصراحة
بس انت فطستنى من الضحك على حكاية السيد البدوى , اصل انا كمان رحت السيد البدوى
ههههههه
=====
نقطة كمان
انا حقول على كلامك علشان انا مشفتش الحلقة
فلسفة النص المقدس و شرحها
هى خدعة مركبة جدا و معقدة للغاية
انك تبحث فى فلسفة نص ليس نص مادى بل نص بالوحى , نص روحى , ايمانى , ممكن تخترع تفسيرات جديدة و هو ده اعتقد ازمة ابو زيد مع الناس
انه حول النص من قيمة ثابتة فى زمن متغير الى قيمة متغيرة فى زمن ثابت و دى مشكلة لأن كلام الله مناسب لأى زمن متغير , دلوقتى و من مية سنة و كمان لبعد مليون سنة , ... اما هو فثبت زمن التفسير فتغير النص فأصبح الى ينفع من 1400 سنة اكيد مينفعش دلوقتى و هى دى المشكلة و المطب الى عايز الناس تقبله لأنه بعد ما عمل المشكلة دى عايز يرجع يحلها و هو ده الى مخلى كلامه متناقض زى ما انت اشرت
==========
انما حكاية السيد البدوى دى فموتتنى من الضحك
======
شكرا لزيارتك عندى فى المدونة
و انا سعيد بمعرفتك

أروى الطويل يقول...

البوست الحقيقه رائع جدا
هههههه
مش بيروح سيد البدوي ...ايه يافندم ...هنكفر يعني
دا سيد البدوي
أعوذ بالله
::))
أروي الطويل

محمود المصرى يقول...

بسم الله الرحمن الرحيم

عباس العبد

الظاهر هانتفق فى امور كتير جدا اكتر مما كنت اتصور , كلامك سليم جدا النص قيمة ثابتة ويجب عليها ان نقيس الواقع المتغير .
المهم انك منور واتمنى انك تكرر الزيارة

الاستاذة أروى الطويل
حاشا نكفر ليه بس دا السيد البدوى .
واهلا بكم فى المدونة .

Unknown يقول...

الحمد لله رب العالمين وصلاة وسلام على سيد الانبياء والمرسلين .
الحمد لله لقد مات الدكتور الملحد نصر حامد ابو زيد وهلك بفيروس مجهول او بجندي من جنود الله هاجم الدكتور الملحد وقضى على ذاكرتة وعجز الاطباء عن معرفة نوع الفيروز حتى قضى علية وهلك ولله الحمد وهذة عبرة لمن حارب كتاب الله ودعا المسلمون ان يتحرروا من الكتاب والسنة وهو كلب من كلاب الغرب الذي احتنضة ليدرس الكفر في جامعه في هولندا بعد ما حكمت علية محكمة مصرية بالرتداد عن الدين وتفريق بينة وبين زوجتة نعم كان هذا الملحد مجند في صفوف الشيطان واعوانة الغربيين وكان حريص ان ينتقص من كتاب الله ويقول عنة بانة نص بشري قابل للانتقاذ مخالف اجماع المسلمين بان القران هو كتاب الله ولاياتة الباطل من بين يدية ولا خلفة لقد بقي كتاب الله عزيز وذهب هذا الملحد كلب من كلاب الغرب الى الجحيم غير ماسوف علية الحمد لله الذي نصر كتابه وجعل ابو زيد عبرة واية لمن حارب القران