الأربعاء، 9 يوليو 2008

جمهور الدعوة وجنود الدعوة

لا يسىء الى دعوة الحق شىء بقدر ما يسىء اليها المحسوبون عليها , فالدعوة لصدقها تصمد امام النقد العقلى والمنطقى , بل ان النقد العقلى والمنطقى يظهر صدقها وصحتها , ولذلك يلجأ اعداء الدعوة الى الاستناد لممارسات اتباعها وحملتها للطعن فيها , ولو استرجعنا كل دعوات التجديد فى العصر الحديث لادركنا هذه الحقيقة و فالدعوة السلفية للامام المجدد محمد بن عبد الوهاب لم تشوه صورتها بناءا على منهجها او فكرها بل استنادا الى ممارسات اتباعها والمحسوبين عليها , فرميت بالتشدد والجمود وهى اساسا خرجت للنور لمحاربتهما , اضافة الى تجديد الدين للأمة .
وكما ان الدعوة السلفية الجهادية التى بدأت حقيقة على يد الشيخ الشهيد عبد الله عزام لا يقدر احد ان يطعن فى منهجها لكن يتم الطعن فيها بالنظر الى ممارسات اتباعها والمحسوبين عليها , وكذلك دعوة الاخوان المسلمين فهى كدعوة اصلاحية تدعو لاحياء الخلافة واعادة الدور السياسى للاسلام وتطبيق الشرع فى كل مناحى الحياة دعوة صادقة فى جوهرها وسامية فى غايتها , لكن يطعن فيها بانحرافات المحسوبين عليها , اما من ممارسات الكوادر القاعدية او الانحرافات الفكرة لبعض قادتها .
وهذا انما يبين مدى خطورة – وليس خطأ – التحول من العمل الدعوى الى العمل التنظيمى , فالعمل الدعوى هو توصيل دعوة وفكر معين للناس , اما العمل التنظيمى انما يهدف الى السعى لتطبيق وممارسة هذا الفكر , وبالتالى يعد العمل التنظيمى تجسيد الكلام النظرى فى صورة واقع عملى ملموس , وبالتالى يمكن الحكم على هذا الفكر من خلال تطبيقه .
ولذلك وجب على من اراد التحول من الدعوة الى التطبيق اتخاذ محاذير وفرض قيود صارمة على القائمين بهذا العمل الخطير , فليس كل من تقبل الدعوة بقادر على النهوض بها , فالتبليغ شىء والتطبيق شىء اخر , لكن للاسف فى اغلب الاحوال تخلط الحركات الاسلامية بين صنفين هما جمهور الدعوة وجنودها ,. فالجمهور هو الذى يتقبل الدعوة ويناصرها ويؤيدها ويحتضنها , لكن لا يصلح بالضرورة لأن يكون مثالا يحتذى مجسدا لهذه الدعوة ولمبادئها , فقد يسىء اليها من غير قصد , سواء لعدم ادراكه لحقيقة مسئولياته او لعدم وعيه وايمانه الكامل بكل جوانب الدعوة .
وعلى هذا يجب على التنظيمات الحركية ان تدقق فى المنتسببن اليها من خلال الحكم عليهم وتقييمهم قياسا على ايمانهم بجوهر الدعوة وقدرتهم على تحمل تبعاتها وامكانية تمثيلهم لها واقعيا , وليس مجرد الاخلاص والتفانى التنظيمى , فالهدف ليس بناء الات تشغيل لكن بناء نماذج وامثلة حية تجسد فكرة ومفاهيم .
وان كنت اظن صعوبة هذا الامر عند التطبيق , فالخط السياسى الذى اخذه الاخوان مثلا جعلهم فى حاجة لكثافة عددية بغض النظر عن المحتوى الفكرى والايمانى , فالانتخابات تحتاج الى جماهير والى بلطجية ومحترفى مشاجرات , ويستلزم فيهم الاخلاص والتفانى بغض النظر عن تمثيلهم لفكر ومنهج , فلزم من دخول الاخوان لعبة السياسة الوقوع فى محظور الخلط بين جمهود الدعوة وحملتها , متناسين ان العمل السياسى الاسلامى انما يعنى تغيير السياسة لتوافق الاسلام وليس مجرد توصيل الاسلام للحكم باساليب السياسة الحالية .
كما وقعت التنظيمات والحركات الجهادية فى العالم الاسلامى فى نفس الخطأ , فقد اصبحوا يبحثون عن حملة سلاح واستشهاديين بغض النظر عن ادراكهم للاساس العقيدى لجهادهم , فرأيتنا مدى الانحراف فى الممارسات لكثير من هذه الجماعات اساء للمنهج السلفى الجهادى ككل .
ولعل هذا ما يفسر احجام المدرسة الاصلاحية داخل التيار السلفى عن المشاركة المباشرة فىالسياسة والاكتفاء بالجانب الدعوى والتنظيرى فقط .
ان تطبيق النظرى وممارسته خطوة حتمية للتمكين , واتمنى ان تبذل الجهود لتجنب سلبياته وضمان منع الانحراف والابتعاد عن المنهج او فقدان الغاية .

هناك 19 تعليقًا:

غير معرف يقول...

وهل المفاخذه ورضاعة الكبير وضرورة الغسل بعد معاشرة البهائم جنسيا من النظريه ام التطبيق؟ هل لديكم الشجاعه لنشر سؤالى والجابع عليه؟ام انكم مجرد ظاهره صوتيه انشائيه كلاميه لا فكر لديكم يصلح لمجتمع حديث ؟

غير معرف يقول...

لماذا لا تحدثونا عن الفكر النظرى العميق وراء المفاخذه للأطفال الذين لا يقوون على الجماع؟لماذا لا توضوحون لنا الفكر العميق المعجز وراء رضاعة الكبير؟

غير معرف يقول...

انتم بمحاولاتكم القضاء على الدوله الحديثه فى مصر تقدمون اجل خدمه للصهاينه فالذى تصدى لهم فى 73 ليست دولة الوهابيين ولا تستطيع الصمود ساعه واحده بدون الأستعانه باميركا اذا شعرت بتهديد ...الذى تصدى لأسرائيل مصر الحديثه وجيشها وارث عمليات التحديث منذ مخمد على ...والناس ليست بلهاء لتسير خلفكم فتفعلواكما فعلت حماس من اضرار مميته لقضية فلسطين ....عندما حررت غزه ليس من اليهود ولكن من الفلسطيننين ...المهم ان تغطى النساء فى غزه وجوههن ...انتم لاتملكون اى فكر يصلح لعصرنا ومثل اهل الكهف لا تمتون للواقع باى صله اجسامكم فى القرن الواحد والعشرين وعقولكم فى القرن السابع

غير معرف يقول...

تعارضون العلمانيه لأنها ببساطه ضد استخدام الدين لأغراض دنيويه او للمتاجره والناس لم تنسى مهزلة توظيبف الأموال واشتراك كبار رجال الدين فى الضحك على بسطاء الناس ....طبعا حتسفسطوا وتقولوا الدهوه وجنود الدعوه الى آخر هذا التلاعب بالألفاظ ....العلمانيه ليست امر اختيار نقبلها او نرفضها هى لا بديل لها الا حكم رجال الدين والدوله الدينيه التى عانت منها الأنسانيه ولم تخرج الى نور العصر الا بعد القضاء على هذه المهزله ....تريدون ان تعيدوا الساعه قرونا للوراء وكاننا لا نتعلم من دروس التاريخ

عباس العبد يقول...

العمل السياسى الاسلامى انما يعنى تغيير السياسة لتوافق الاسلام وليس مجرد توصيل الاسلام للحكم عن طريق السياسة .
---
عايزة تفكير شوية
فيها إنه
جملة تستحق التأمل !!!!!

غير معرف يقول...

على كافة الأخوه الجهاديين ان يتخلوا عن كل ما صنعه العلمانيون الأوغاد من طعام ودواء ومنتجات كالكمبيوتر وملابس وطائرات وسيارات ....والعوده الى ايام النقاء والأعتماد على الأبل وجناح الذباب الشافى والأسهم والرماح والأفيال ...وسوف تنتصرون وتسودون العالم

غير معرف يقول...

ياعم عباس هذا الكلام هراء لا معنى له مجرد تلاعب بالألفاظ هو الأسلام بردو اللى يوصل للحكم والا ناس يستخدمونه كورقه تستغل عواطف الناس البسطاء ....وما معنى تغيير السياسه ....طبعا ستظهر سياسه بطعم المانجه مختلفه مثل فيزياء اسلاميه وكيمياء اسلاميه ...والنبى كفايه خيبه وعجز وفشل

غير معرف يقول...

ليهم خلول لكل مشاكل العالم ...تماما كما كان دجال الموالد يقف وينادى على شربة الحاج محمود التى تعالج جميع الأمراض ...بالمثل لو غطت النساء وجوههن وفصر الرجال جلبياتهم وارتدوا تحته البنطلون الأفغانى ...واطلقوا لحاهم ...فانهم منتصرون موعودون ب72 حوريه فى الجنه كل ما فضوا بكارة واحده عادت بنتا من جديد ورزقوا قوة جماع اربعين رجلا

غير معرف يقول...

ومش هوه برده الدعوه اذا كانت غامضه وتحتمل تفسيرات متعدده من المحسوبين عليها مش ده برده عيب فى الدعوه..والا هو مفيش عقل خالص

محمود المصرى يقول...

بسم الله الرحمن الرحيم

النكرة الذى يهرف

نحن لسنا ظاهرة صوتية بل انتم الظاهرة المرضية التى يجب ان تزال , كل ما ذكرته من شبهات قديمة ومردود عليها ولا علاقة لها بما اقول , وبعدين المسألة تندرج داخل حوار اسلامى اسلامى مال اهلك انت ؟. خليك فى البانجو والحشيش والاباحية الجنسية التى تمثل رمزا للعالمانية التى تدعو لها .
اما موضوع الانتصار فى 73 فياريتك تراجع بعض ما كتبه قاده هذه الحرب لتعلم حقيقته , وعلشان ماتهوش لان طبيعة امثالك الجهل المطبق راجع كلام رئيس اركان الجيش وشوف الجيش ان حقق انتصارات فحققها بأيه ؟ ياريت تراجع حواره فى برنامج شاهد على العصر وشوف كيف انه ينسب النصر وفضله لله ولايمان الجنود والمقاتلين , مش للدولة العالمانية الحديثة اللى جاءت على الاخضر واليابس واشاعت السرقة والرشوة والخراب والتخلف الاقتصادى والعلمى والاجتماعى , انت بتتكلم عن مصر اللى عايشين فيها ولا انت عايش فى الوهم ؟ عموما دا من اعراض الحشيش ياريت تبطله .
وبعدين حماس والمقاومة هى التى حررت غزة مش عالمانيو فتح اللى كان همهم التجارة مع اسرائيل والدعارة , العالمانيون هما اللى بيعقدوا الاتفاقات مع الصهيونية والامريكان , انت يابنى عاقل ولا الحكاية دى مش فى العيلة؟
نحن نعارض العالمانية لأنها ببساطة ضد الدين , لأنها كفرية , العالمانية كفر مخرج من الملة افهمها او يكفيك شرف المحاولة .
وياريت بعد كده حاول تكون واثق من نفسك وتكتب بأسمك الحقيقى .

عباس العبد
تأملها براحتكي يا باشمهندس بس ماتنساش تقولى نتيجة التأمل .

غير معرف يقول...

شكرا للجهبذ الجهادى زعيم المجاهدين فكل ماقاله لو تاملت يؤكد كلامى
هؤلاء القوم تكفيريين يكفرون من يخالفهم فى الراى وليس العلمانيين فقط اليوم يكفرون العلمانيون وغدا يكفرون بعضهم البعض وهم مستعدون لألغاء عقولهم اذا كان لا يزال لديهم عقول حتى لو شككوا فى حرب 73 ولماذا لم يسال الجهبذ امام المجاهدين نفسه لماذا اضطر اليهود للجلاء عن سيناء ...هل زهقوا من الحر ام ماذا اذا كان لم يحدث اى انتصار؟ ولماذا لا يقرا ماكتبه قادة العدو انفسهم؟ ثم لا يفهمون من العصر الا امراضه من مخدرات واباحيه وهى تهمه جاهزه ساذجه لكل من يكشف افلاسهم الفكرى وتلاعبهم بالألفاظ الجوفاء ...وليقل لى الجهبذ امام المجاهدين كم شبرا جررتها حماس ؟اعترف انهم نجحوا فى تغطية وجوه النسوان نجاحا كبيرا فى غزه وهذا فى حد ذاته بمنطق الالجهابذه المجاهدين هو الأنتصار الحقيقى ...مش تقولى عبور وكلام فارغ ...هؤلاء شر ابتلينا بهم ومهما حاولوا التلاعب بالألفاظ اذا نكشتهم كما فعلت انسابت فياضانات الخيبه والأفلاش والتشنج كما راينا فشكرا ايها الجهبذ انك ساعدتنى فى كشف حقيقتكم

محمود المصرى يقول...

بسم الله الرحمن الرحيم

ههههههههههه التشنج والافلاش ؟
يعنى قلة الادب والسفالة والغباء الذى ينضح من كلامك مش تشنج وافلاش ؟ رمتنى بدائها وانسلت
بالنسبة لحرب تلاتة وسبعين انصحك بقراءة الكتب الاتية قبل ان تتكلم :
مذكرات الفريق سعد الدين الشاذلى
مذكرات المشير محمد عبد الغنى الجمسى
مذكرات الفريق عبد المنعم واصل
المعارك الحربية على الجبهة المصرية للواء جمال حماد
الفرص الضائعة لأمين هويدى
اكتوبر 73 لمحمد حسنين هيكل
وبعد ما تقرأ الكتب دى وتتعلم حاجة بدل كلام التليفزيونات اللى بتشوفه وبتاخد ثقافتك منه ابقى تعالى ناقشنى فى موضوع الحرب , وانا كتبت موضوع بهذا الخصوص سابقا حاول ترجعله وتتعلم .
انا كان نفسى انك تكون عارف حاجة علشان اقدر اناقشك لكن للأسف انت مستواك الثقافى ضحل جدا حاول تتعلم الاول وبعدين اتكلم .

محمود المصرى يقول...

واتمنى فعلا انك تكون قادر على الافصاح عن هويتك التدوينية , وماتقوليش انك مالكش مدونة اصل بقت قديمة اوى .
وللعلم تعليقك لا علاقة له بالموضوع زى ما قلتلك قبل كده , انت بس موتور من الاسلام والاسلاميين وعاوز تفرغ شحنة كراهية وخلاص , ربنا يشفى كل مريض .

غير معرف يقول...

وانا اتحداك يا جهبذ ان تنشر كلمه من كتب القاده المصريين التى ذكرتها تقلل من عظمة انتصار 73 ايها المثقف الأوحد
يا جماعه هؤلاء يكفرون من يكشفهم او يختلف معهم فى الراى ...هؤلاء هم فاشيون فى عصر انتهت فيه الفاشيه واندحرت فلا يجدون امامهم الا القتل والأرهاب
وانا اتحداك ان تقول رايك بصراجه فى بن لادن والزرقاوى الذى كان يتلذذ بفصل الرؤوس اما الكاميرات ...هل هم قدوتك فى الجهاد اى قتل 3000 برىء فى دقائق ةالحاق اسوا سمعه للأسلام لقرن من الزمان قادم كتكم خيبه

محمود المصرى يقول...

بسم الله الرحمن الرحيم

الناس اربعة انواع
رجل يدرى ويدرى انه يدرى فذا عالم فاسألوه
ورجل يدرى ولا يدرى انه يدرى فذاك غافل فنبهوه
ورجل لا يدرى ويدرى انه لا يدرى فذاك جاهل فعلموه
ورجل لا يدرى ولا يدرى انه لا يدرى فذاك احمق فاجتنبوه
ووللأسف انت مش عارف اى حاجة وفاكر نفسك انك عارف كل حاجة , بص يا شاطر روح اقرأ واتعلم وبعدين تعالى ناقشنى مش اتحداك وابارزك والكلام الغبى بتاع الجهلة والسفهاء دا.
ومرة اخرى لم تفصح عن هويتك التدوينية لجبنك وماتقولش ماعندكش مدونة اصل شكلك هايكون وحش اوى , وبالنسبة لأسامة بن لادن والزرقاوى هاكتب ان شاء الله موضوع كامل عنهم مش محتاج واحد زيك يقول اتحداك , بس امانة عليك ابقى اتغطى وانت نايم احسن تفتكر نفسك حاجة صحيح .
جتكم القرف مليتوا البلد .

غير معرف يقول...

مره اخرى تفضح نفسك وامثالك امام الناس
لم تستطع قبول التحدى وهربت وراء سيل من قنابل الدخان اقصد السب والبذاءه وهذا كل ما لديكم ...عجز تام عن مقارعة الفكره بالفكره
واكرر قل رايك فى كلمه واحده فى بن لادن والزرقاوى ...لا تهرب بهذا الشكل المزرى
وانا اخاطب المصريين
هؤلاء اعداء للديمقراطيه والحريه وكرامة الأنسان التى كافح الأنسان طويلا ختى نالها...هؤلاء فاشيون لو وصلوا لأى سلطه بالديمقراطيه انقضوا عليها ...وهم ممنوعون فى اعرق البلاد ديمقراطيه ولن يسمح العالم المتحضر لأذيال عصور الهمجيه ان يقرضوا ارادتهم ودمويتهم ...فانتبهوا ايها المصريون ...
هاهو واحد منهم يتهرب من ابداء رايه فى امثال بن لادن والزرقاوى لأنه فى اعماقه لا يختلف عنهم والا ماكان يتهرب

محمود المصرى يقول...

انت عبيط يالا؟
انت فاكر نفسك فى خناقة فى موقف ؟
انت اجبن من ان تفصح عن هويتك التدوينية واجهل من ان تفصح عن معلوماتك عن حرب 73 لأنك ببساطة لا تملك مقومات النقاش .
بعد كده ياريت ما تتكلمش عن موضوع ماتعرفش فيه حاجة .
عموما انا هالغى امكانية التعليق للمجاهيل امثالك لعلك تتشجع وتفصح عن هويتك التدوينية .

mido g يقول...

كنت فين كل ده يا محمود؟! شهر كامل مبتكتبش!

عاشــــــ النقاب ـقــــة"نونو" يقول...

السلام عليكم
مش عارفة اعلق على مين الاول
معلش هعلق على المحروق دة اوي من الاسلام والمسلمين
هقولك كلمة واحدة يا شيء انت يمكن ربنا يتوب عليك من النيلة اللي انت وامثالك فيها
روح شوفلك حتة طاهرة كدة اقعد فيها واقرالك كلمبين حقيقيين عن الاسلام وما تقلقش هندعيلك ربنا يشرح قلبك للاسلام بس شرطا جرد دماغك من الذباب اللي فيه يمكن تلحق
على فكرة انا كمان اظنني اعرفك
خليك شجاع
احياتي يا اخ محمود على التدوينة الرائعة ربنا يجعلها في ميزانك