الخميس، 17 أبريل 2008

اهانة الرموز

يبدو ان الخلل المفاهيمى الذى نعانى منه هذه الايام قد تضاعفت آثاره جدا , فصرنا نخلط كثيرا فى فهم المعانى وفى التعبير ايضا , ولا ادل على ذلك من الثورة الصحفية التى استتبعت حادثة تفتيش الانبا شنودة فى مطار هيثرو , فوجدنا ان الصحفيين المصريين يشنون حملة ضارية على بريطانيا والحكومة المصرية لما سموه اهانة لرمز وطنى , ولا ادرى كيف يمكن ان يعتبر الانبا شنودة رمزا وطنيا ؟ هو ربما يكون رمزا لأربعة ملايين اورثوذكسى قبطى , لكن ليس بأى حال من الاحوال رمزا وطنيا , فبالنسبة لنا كمسلمين لا يزيد عن كونه مصريا , لا يختلف فى شىء عن خمسة ملايين مسيحى مصرى آخر , ولا نقبل بالطبع اهانة اى مصرى , لكن لا ادرى على اى اساس اعتبروا ان الانبا شنودة بعينه رمزا وطنيا ؟ وطالب الصحفى جمال الغيطانى فى الاخبار بضرورة سحب السفير المصرى وتقديم اعتذار رسمى من البريطانيين عن هذه الجريمة النكراء التى اهانت كل المصريين حسب تعبيره , لكن لا اعلم ان كان تفتيش الانبا شنودة يستدعى كل هذا فماذا يفترض به ان يطالب ردا على قتل مصرى فى قناة السويس على يد الامريكان , وكيف يكون الرد على قتل ثلاثة جنود مصريين على الحدود مع الكيان الصهيونى ثم قتل طفلة مصرية مؤخرا فى رفح ؟ اعتقد انه بالقياس على الحالة هذه يجب ان يكون اعلان الحرب هو الرد المناسب , لكن بما ان المقتولين ليس رموزا وطنية وفى منهم كتير فالموضوع لا يستحق .
وان سلمنا بأن الانبا شنودة رمزا وطنيا يجب ان تتخذ مصر موقفا حازما يعيد لها ولكل المصريين اعتبارهم , فهل الانبا شنودة اعظم من رسول الله - هذا ان جازت المقارنة اصلا – عندنا كمصريين ؟ ان هؤلاء الصحفيين اخذوا يسخروا من كل دعوات المقاطعة الشعبية التى اطلقت ردا على اهانة الرسول , ولم ينطق احدهم مطالبا بسحب السفير او المطالبة بأعتذار رسمى او اتخاذ اى موقف ردا على هذه الاهانة , وظلوا يدعون المسلمين لترك هذه الهمجية والتعصب ومطالبتهم بالحوار والمؤتمرات وتحسين صورة الاسلام , وكأن المشكلة فى ان صورتنا مشوهة وليست اعينهم هى العمياء .طبعا هذا الاسلوب الذى ساد التناول الاعلامى لهذه الحادثة يكشف وبوضوح طبيعة المؤسسات الصحفية وطريقة ومنهج تفكيرها , وبصراحة لم اجد فى وصف هذه النوعية من الصحفيين ابلغ مما وصفهم به الكاتب محمود القاعود فى مقالته هذه , وان كنت اختلف طبعا حول العديد من الالفاظ والتوجهات لكن المعنى العام يعتبر اطارا جيدا يحدد منهجيه هذه المدارس الصحفية .

هناك 10 تعليقات:

مهندس مصري بيحب مصر يقول...

يا بني انت قلتها بنفسك
المواطنين عندنا منهم كتير
لكن هو بابا واحد و الفشخرة و المنظرة الكدابة مش حتضر الحكومة بالعكس حتفيدها
لكن في الآخر هي أضعف من انها تعمل حاجة و لو جوردون براون قالها بخ
حتتبخ عادي و تنهد و تسكت
لولاش الراجل باله طويل شوية على لعب العيال بتاع حكومتنا بس عارف انها زفة كدابة
:)
بس سؤال بسيط ؟
مين محمود القاعود ده ؟

عين فى الجنة يقول...

الصحافة المصرية الحكومية بالضبط زى الهبلة لو مسكوها طبلة

عاشــــــ النقاب ـقــــة"نونو" يقول...

السلام عليكم اخي محمود
اولا بشكرك على المدونة التي تخص الاخ محمود قاعود الله يبارك فيه وفي مجهوده لكشف المتامرين على الدين
ثانيا بيتهيالي المقالة اللي اشرت حضرتك لها مش هي المقصودة
راجع المدونة تاني وصحح الرابط
انا قريته على فكرة
المهم حضرتك نسيت تقول ان البابا نفسه رفض انه يقدم اعتذار للمسلمين لما تم عمل وتقديم مسرحية مسيئة للرسول والاسلام في اسكندرية
حضرتك فاكرها ؟؟
وللاسف ما افتكروش ان فيه شيوخ بيتهانوا في الخارج عند تفتيشهم الا لما اثير موضوع البابا
وكمان نسيوا مبعوث الازهر الراجل البسيط الغلبان اللي راح يعلم عيال الفلبين في الفلبين واعتقلوه وحبسوه واهانوه ولفقوا له قضية وبعد سنة في الحبس قال طلعوه براءة
تحياتي

محمود المصرى يقول...

بسم الله الرحمن الرحيم

مهندس مصرى
هههههه فعلا زفة كدابة
محمود القاعود هو صحفى اعتقد كان بيكتب فى الاسبوع , وهو ابن الدكتور حلمى القاعود وبغض النظر يعنى هو مدون .

راجى
بالفعل هى كذلك وليس لديهم حدود ولا منهج عقلى بيشتغلوا بالزمبلك .

عاشقة النقاب
نعم اختى هو لم يتكلم عن هذا الموضوع لكن انا قصدك تناوله لهذه النوعية من الصحفيين بصورة عامة بغض النظر عن الموضوع نفسه .
انا فعلا لم اذكر مواقف الانبا شنودة المختلفة منذ تولى الباباوية لكن لم يكن هذا هدف موضوعى انا قصدت الصحافة والاعلام وتناوله للحدث .

عباس العبد يقول...

محمود المصرى
عندى كثير من التحفظات على ماجاء فى التدوينة لأن التدوينة خلطت بين كثير من الأمور و قلبت بعض المفاهيم و شوهتها و بالتالى " كان لازم تهاجمها " – تهاجم تلك المفاهيم . قصدى ان فى امور ملعبكة فى بعض و هى دى السبب فى هجومك المبرر فى التدوينة . كمثال لما فعلت أنت : انك قلبت الترابيزة و بعدين هاجمت انها مقلوبة . احب أوضح بعض النقط
==========
اولاً : هل البابا شنودة رمز مصرى ؟
على الرغم من أنى كاتوليكى , الا أن البابا شنودة رمز مصرى مما لا جدال فيه . لأنه بابا " كنيسة الأسكندرية " و كنيسة الأسكندرية هى صاحبة اول مدرسة لاهوتية فى العالم و هى من خرج منها أثناسيوس و انطونيوس و باخوميوس , أنطونيوس مؤسس الرهبنة فى العالم و باخوم مؤسس حياة الشركة الرهبانية و أثناسيوس مؤسس أول مدرسة لاهوت دفاعى. و كنيسة الأسكندرية هى الى مؤسسة " العقيدة الأورتودوكسية " الى منتشرة , و أسست مرجعية دينية للكثير و صاحبة المجامع المسكونية و مؤسسة أول مدرسة للاهوت الشرقى و كل ده تم قبل حتى ظهور الأسلام فى الجزيرة العربية . البابا شنودة بيحمل أسم مدرسة الأسكندرية و هو رمز مصرى صميم . المدرسة قصدى رمز مصرى صميم و البابا شنودة بيحمل أسم تلك المدرسة . و بالتالى , لو فى " مسلمين مش عاجبهم الحقائق التاريخية دى " فده مش مسئولية البابا شنودة و لا مسئولية المسيحيين . لأن ده وضع تاريخى و حقيقى و زمنى و واقع المسيحيين سواء فى مصر أو فى الخارج . كاتوليك أو ارتودوكس او بروتستانت , اى حد مسيحى فى العالم عارف انه رمز . اما ان المسلمين مش قابلين كده أو مش عاجبهم ,,, فده يرجعهلم !!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ... يعنى بالمثل ما ينفعش حد يهين شيخ الأزهر , لأنه بيحمل أسم مؤسسة عريقة , فاهم قصدى .
=========
ثانياً : لماذا الخلط ؟
انت خلطت بين امرين لا يجوز الخلط بينهم وهما " مكانة شخص " و روح أنسان " , اكيد التلات عساكر الى ماتوا اهم من " البابا شنودة " و اكيد الأنسان الى مات اهم من البابا شنودة . و الطفلة المصرية اهم أكيد و أكتر بكتير من البابا شنودة على الأقل خالص لسه كانت الحياة قدامها طويلة و هو يلا حسن الختام . فأنا مش فاهم أنتى عايز تقول أيه ؟
========
ثالثا : لماذا ؟
لماذا القيت باللوم على من ليس عليه مسئولية ؟ جمال الغيطانى رجل مثقف معنى بالتاريخ و كتاباته دليل صادق على نواياه " القاهرة فى الف عام " , " الزينى بركات " , " الزويل " , " التجليات " و حتى برنامجه الى بيجيب تاريخ الكنائس و الجوامع القديمة و المناطق التاريخية . جمال بيحب البابا شنودة – حسبما أعتقد – لانه تراث كنسى قديم و رمز لتاريخ مسيحى . فاهم قصدى ؟
اما حكاية هوان المصريين فاكيد مش مسئولية الصحفيين و هو ده الى انا أقصده فى اول فقرة لى فى التعليق . انت حملت المسئولية للصحفيين و الكتاب و طبعاً ده ميعجبش حد , لكنهم مش هم المسئولين .... . رغم ان الصحفيين دافعوا أيضاً عن البنت و المصرى الى مات فى قناة السويس و العساكر فى رفح , أشمعنى لما دافعوا عنهم مذكرتهمش فى تدوينة مخصوص و كان الكلام مقبول , و لما دافعوا عن " رمزية البابا شنودة " معجبكش الكلام ؟
اجاوب انا : لأن أنت خلطت بين " المكانة و الرمز " و " الروح و حياة البشر " و حملتها للغير مسئولين عنها و هم الصحفيين . الصحفيين مش حيجيبوا لا حق البابا و لا حق العساكر و لا حتى حيردوا الحياة للبنت الصغيرة . انفعلاتهم لا يمكن محاسبتهم على اكتر منها . كام صحفى صوته اتنبح على العساكر الى ماتوا و حقهم و شرفنا . كام صحفى جف قلمه من الكتابة عن البنت و البنى ادم الى مات فى قناة السويس , كتير . كام واحد اتشل و مات و اتقلب و اتعفرت و اتنيل على عينه و هو بيتكلم عن " مكانة مصر و المصريين "و ازاى المصرى بيتهان فى كل حتة و كل مكان من أول الخليج الى جنبينا حتى الدول الأوروبية . خطابك كان لازم يبقى موجه للقادرين على الفعل و التصرف من وزارة الخارجية أو الداخلية او أى وزارة تشوفها مسئولة .
و بعدين الى يقرا التدوينة , و يقرا عن لما الصحفيين أتكلموا عن " رد كرامة و مكانة البابا و سحب السفير " يقول الدنيا قامت و قعدت و حق البابا رجعله بالأعتذار و تم طرد السفير و الدنيا فى أنجلترا قامت و جوردون بنفسه أعتذر . و أن الحكومة جابت حق البابا و فرطت فى حق البنت و العساكر و قتيل قناة السويس .
لا الحكومة حتجيب حق البنت و لا العساكر و لا القتيل و لا حترد " مكانة البابا " . و لأن الحكومة المصرية هى المعنية بحقوق المصريين و احنا عارفين مستوى الحكومة بتاعتنا , فمفيش حق حييجى لحد .
الصحفيين دافعوا عن البنت و قتيل السفينة الأمريكية و الجنود المصريين و البابا و مقاطعة المنتجات و الرموز المسيئة و أتكلموا فى الغلاء و الفساد و كل حاجة لن دى شغلتهم , و مسئوليتهم , لكن الفعل السياسى مش مسئوليتهم . كان الاخوان أتصرفوا على الأقل بعد حبس العسكر لمجموعة من رموزهم و ورونا حيعملوا ايه ؟ و لا هو محدش قدر على الحكومة فقالوا بيتشطروا على الصحفيين .
=========
رابعاً : نقطة القياس
حضرتك غلطت لما عملت نقطة قياسك البابا شنودة , لان ده مش مفهوم بالنسبة لى على الأقل . لانك بعمله نقطة قياس اضطريت تحطه فى لحظة معينة فى التدوينة فى مقارنة مع " النبى " و طبعاً انت كمسلم تؤمن بأن مكانة النبى اعلى , فالقياس انا مش عارف انت عملته ازاى لانه حيدخلك فى متاهة لغوية و غير المتاهة حيبقى شائك جداً ؟
كمثال : مينفعش مثلا اقارن بين نجيب محفوظ و حمادة هلال , عارف ليه ؟ لأنه غير انه قياس فاسد نظراً لقامة نجيب محفوظ , لكن كمان حيبقى مدعاة لفخر " حمادة هلال " انه راسه براس نجيب محفوظ . يعنى القياس ده ورطة مش مفهومة ( واحد بيغمز ) . غير انه ورطة فهو مش سليم , لازم نقطة قياسك تبقى نقطة مطلقة , مكانة مطلقة او الهية , مكانة لا يوجد قياس أعلى منها .
يعنى كان مثلاً ممكن تقول : اذا كانوا معرفوش يجيبوا حق النبى من الذين نشروا الرسومات المسيئة و اصروا عليها و هو نبى و له ما له من مكانة فى قلوب مليار مسلم , يبقى حيعرفوا يجيبوا حق البابا شنودة مثلاً بتاع خمسة مليون مسيحى بس و لا حتى حق البنت و لا قتيل قناة السويس ؟ ... مش العكس زى ما انت عملت . فهمت قصدى , كده يبقى قياس سليم .
=========
خامساً : مصريون
عملية الأقصاء الى عملتها بان هم مجرد خمس ملايين مسيحى و الباقى مصريين , الصراحة مش فاهمه ؟ احنا كلنا مصريين و لا أنت شايف غير كده . عايز توضيح يعنى
=========
سادساً : الاختيار
أختيار كنقطة مرجعية اخرى و هى مقالة محمود القاعود فبرضه مسئلة مثيرة للجدل , ليه ؟ الراجل عامل دمج بين الشتيمة و الزنا و قلة الادب مع الأحاديث النبوية و الكلمات التاريخية و الرؤى الشخصية و الهجوم على " النصارى " و أتهامات العمالة و السفالة و قلة القيمة , ده يكفى اسماء اللينكات الى على الجنب اليمين فى التدوينة و اسم التدوينة نفسه , خلانى فطست على روحى من الضحك لدرجة انى مش مصدق انك اخترت " تدوينة " شائكة زى دى علشان تتفق معاها .
و على العموم الراجل كاتب عن " المعرصين الجدد برؤية دينية " حاجة غريبة جداً فعلا , عامل دمج حقير بطريقة مش طبيعية بين قلة الأدب و الدين . فممكن واحد يكتب مقالة " اسمها المعرصين القدامى " و يهاجمه فيها . اصل الشتيمة سهلة جدا و مش قضية يعنى .
برضه عايز توضيح ليه اخترت التدوينة دى ؟

محمود المصرى يقول...

بسم الله الرحمن الرحيم

عباس العبد
انا مش عارف ليه يا باشمهندس حولت الموضوع وكانه هجوم على المسيحية رغم انى لم اقصد الكلام عن المسيحيين اصلا, وكان كلامى موجه بالاساس لفئة معينة من الصحفيين المصريين , لكن عموما نرد على النقاط التى اثرتها

اولا هل البابا شنودة رمز
كل ما ذكرته فى هذه النقطة بخصوص مكانة الكنسية فى الاسكندرية واهميتها ودورها فى ترسيخ علم اللاهوت والرهبنة ووو كل هذا يجعلها رمزا مسيحيا وليس رمزا مصريا , انت كمسيحى تقدر الكنيسة فى الاسكندرية وتضعها فى مكانة معينة لما ساهمت به فى المسيحية والمجامع فهذا شىء لا يمنعك منه احد , لكن انا كقبطى مسلم كيف تكون الكنيسة فى الاسكندرية رمزا لى لدورها فى المجامع المسكونية او لدور الانبا اثناسيوس فى مجمع نيقية او مكانة اوريجانوس كلاهوتى , او ان انطونيوس مؤسس الرهبانية ينتمى اليها ؟
انا لا اطعن فى هذه المسائل من الناحية التاريخية لكن اقول ان هذا لا يبرر جعل رئيس الكنيسة فى الاسكندرية رمزا مصريا لكل المصريين .

ثانيا مسألة الخلط
انا لم اخلط ولا شىء , لكن الرسول قال لنا ان هدم الكعبة اهون على الله من قتل عبده المؤمن , وبالتالى قتل الجنود المصريين والمصرى فى القناة والطفلة فى رفح لا تقارن بأى حال من الاحوال باهانة شخص ما ايا كانت مكانته سواء كان بابا الاسكندرية او شيخ الازهر , وبما انك توافق معى على هذا يبقى اكيد هاتتفق معى على ان رد الفعل على اهانة البابا شنودة لابد ان تكون بكل حال دونها على الاحداث الاولى فأين الخلط ؟

ثالثا سؤالك لماذا
انا انكرت على الصحفيين تشنجهم بخصوص البابا شنودة ولم احملهم مسئولية دماء الشهداء , وجمال الغيطانى نفسه بلغ به التشنج حدا صار معه ملكيا اكثر من الملك , ولو راجعت مقالته فى الاخبار بتاريخ 15 / 4 هاتلاقيه كاتب كلام عجيب من نوعية ( اهكذا يعامل راس الكنيسة القبطية اقدم كنائس العالم ؟ اهكذا يعامل من يجلس مكان مرقس الرسول ؟) يعنى التشنج والانفعال بلغا به ان يذهب ابعد مما يمكن ان يذهب اى مسيحى , فأى مسيحى بما فيهم انت او البابا شنودة نفسه يعلم ان كنيسة اورشليم هى اقدم كنائس العالم , وبعدين سؤاله الاخر هذا يثير الاستغراب ايضا , يعنى انت انزل الشارع واسأل اى حد مرقس الرسول يمثلك ايه وشوف هايرد يقولك ايه , اى مسيحى طبيعى انه يحترم ويجل ويقدر مرقس الرسول سواء اعتبره تلميذا للمسيح حسب الرأى الاورثوذكسى او اعتبره لتميذ لبطرس الرسول حسب التصور الكاثوليكى , لكن السبعين مليون مسلم على اى اساس عاوزهم يعظموا من يجلس فى مكان مرقس الرسول الذى لا يمثل لهم اى رمزية ؟
واحب اوضح ان احترام مرقس الرسول شىء واتخاذه رمز شىء اخر ,علشان ماتفتكرش انى اقلل من شأنه او اهينه .
وبالتالى ما اخذته على الصحفيين هو مبالغتهم فى رد فعلهم تجاه حادثة البابا مقارنة بردود افعالهم تجاه الحوادث الاخرى , فهمت قصدى ؟

رابعا نقطة القياس
انا لا اقيس الرسول على البابا شنودة او العكس , لكن اقيس موقف الصحفيين تجاه اهانة الرسول بموقفهم تجاه اهانة البابا شنودة , فى الاولى عملوا فيها ودعاء كالحمائم وحكماء كالحيات , وفى الثانية اصبحوا ثوريين ونضاليين وجهاديين ( واحد بيغمز )

خامسا مصريين
انا لم انفى المصرية عن المسيحيين , لكن اقول ان المصريين فيهم سبعين مليون مسلم وخمسة ملايين مسيحى , فكون ان شخص يعتبر رمز لخمسة ملايين مسيحى لا يعنى ان يعتبر رمز لكل الخمسة وسبعين مليون مصرى , لأن فى سبعين مليون مصرى لا يمثل لهم البابا شنودة هذا المكانة الروحية والرمزية , جبت منين يا باشمهندس موضوع الاقصاء دا ؟

سادسا المرجعية
انا لم اتخذ ما كتبه محمود القاعود كمرجعية لكن اعتبرت انه يعبر بصورة جيدة عن ملامح تيار معين من الصحفيين , لكن كونه يستخدم الفاظ معينة او يخلط امورا ببعضها فهذا لا اقره عليه وانا ذكرت فى التدوينة انى اختلف معه فى الالفاظ والتوجهات العامة , لكن علشان اكون اكثر وضوحا اقول انى انكر عليه امورا خاصة بوصفه لرموز العقيدة المسيحية ( واشدد على كلمة رموز العقيدة كالكتاب المقدس مثلا وليس بعض رجال الدين المسيحى ) واختلف ايضا معه فى بعض القضايا الفقهية وارى انه اخطأ فيها , لكن عموما يعنى هذا ليس موضع تبيين هذه الاختلافات , ولكن اعتقد انك لديك تصور ما عن طريقة تفكيرى فلا داعى للتعامل بهذه الحساسية يا باشمهندس

تحياتى

بنت القمر يقول...

مررت من هنا واتابع النقاش
ملحوظات صغيرة
سواء من يعتبر البابا رمز ام لا يعتبره
واعتقد انه مش مواطن عادي يا محمود
بمعني لو معتبرتوش رمز
يبقا ها تساويه باي طالب مصري رايح يغسل مواعين في لندن!!
ويتبهدل عادي
وبالتالي لو المفتي مثلا واو شيخ الازهر راح لندن واتمرمط يبقا ندي مسوغ للمسيحيين يقولوا ما المفتي يتحرق ده رمز للمسلمين احنا مالنا
واعذرني يبقا ده تكريس للفرقه بدايه
وسواء عموم المصريين المسلمين عارفين حكايه انه مؤسس مدرسه لاهوت او كذا وكيت او لأ
********************
تانيا
بالنسبه لتعليق نونيم
ولو اعتبرنا ان البابا عنده اخطاء وده وارد جدا
وانه معتذرش
فبرضه ها ارجع واقول لحضرتك
طيب لو اي وزير مصري عمل انقح من كده ولا باع مبيدات مسرطنه او عضو مجلس شعب اشتري اصوات انتخابيه
او اي شخص يحمل باسبور ديبلوماسي
ليه خطايا وهو افاق وفاسد ده مينفيش مبدأ الاهانه ابدانقبله
لانه الطرف الاخر كده بيدينا بالجزمه علني وبيقول:
وادي الكبير فيكوا اهو ملوش عندي اعتبار
سواء بقا البعض قبل او رفض حكايه انه كبير
فاهمني حضرتك؟
تالتا يا عزيزي
متعولش علي الصحفيين واذا الحكومه ضيعت حقنا جوة وبره يبقا نستنا ايه من الصحفيين
اخيرا
المقال فيه خلط كبير اقصد بتاع القاعود
الا صحيح اول مرة اسمع عنه
القاعود مقاله سيئ جدا من ناحيه الفكرة او العرض
بقي والنبي يا محمود بذمتك في حد بيكلم عن الدين ويقول معرصين
يا شيخ حرام عليك ده انا مكسوفه وانا بكتبها
وزنا ومرات مين مش عارف ايه
عيب عيب اوي الاسلوب بتاعه
واخيرا تحياتي لحضرتك وقامتك اعلي من انك نستشهد بمقال زي ده تحياتي و
احترامي

محمود المصرى يقول...

بسم الله الرحمن الرحيم

بنت القمر

انا اعلم جيدا ان الانبا شنودة شخصية عامة , لكن احب افقط ان اوضح ان اهانة شخص مصرى سواء كان عاملا بسيطا بيغسل مواعين او الانبا شنودة او حتى شيخ الازهر هى مسألة واحدة وتتساوى , لكن طبعا درجة ما يعتبر اهانة قد تختلف , يعنى اللى بيحمل جواز سفر ديبلوماسى ويتم تفتيشه مثلا يعتبر اهين , لكن لو مواطن عادى تم تفتيشه لا تعتبر اهانة , ولكن اقول ان اى اهانة تلحق بأى شخص اكيد ادنى من ازهاق روح انسان , فأنا فقط استغرب من رد فعل الصحفيين الغير متسق فى كلا الموقفين.
وبعدين انا اسأل هل تفتيش الانبا شنودة اهانة لا يجب السكوت عنها بينما سب الرسول مسألة فيها نظر ؟ فهمتى قصدى حضرتك ؟
بالنسبة لما قالته الاخت عاشقة النقاب فهى حسبما فهمت كانت تعطى دلائل على ان الانبا شنودة لا يمكن ان يكون رمزا لكل المصريين من خلال موقفه من احداث الاسكندرية , انا مازلت اذكر احد اعضاء المجلس الملى فى الاسكندرية ايام الاحداث , لا اذكر اسمه بصراحة لكن هو تخين كده وبيشتغل محامى ربما تعرفيه , فى برنامج البيت بيتك قالوا له " طيب ما البابا يعتذر والموضوع ينتهى " قال لهم " البابا اكبر من كده " ولم افهم الى الاه ايه هو كده اللى البابا اكبر منه , هل هو الاسلام ام المسلمين ومشاعرهم ام العلاقة بين المسلمين والمسيحيين ام مصر كلها .
بالنسبة لمحمود القاعود انا لا اتفق مع اسلوبه وانا وضحت هذا لكن انا جبت كلامه عن فئة معينة من الصحفيين وشرحه لأسلوبهم , لكن احب برضه اوضح نقطة ان كلامه لو وضع فى مقابل ما يكتبه القائمون على مواقع كثيرة تهاجم الاسلام سيبدو متسقا ومتناسبا , لكن لو وضع امام كلام واحد زى عباس العبد مش هايبقى مقبول ابدا , وانا وضحت انى لا اتفق على اسلوبه .
تحياتى

عاشــــــ النقاب ـقــــة"نونو" يقول...

ازيك يا شيخ محمود انا لسة شايفة ان الموضوع اسمي جه فيه
بص انا قصدت ان للاسف الشديد اللي حصل للبابا دة لما حصل له افتكروا ساعتها ان فيه برضه شيوخ بيتهانوا برة عند التفتيش فبيقولولنا بصوا الاهانة اهه للمسلم والمسيحي كمان دة حتى انا سمعت انها كانت لبعثات من الازهر
يبقى بلاش نصرخ ونقول الحقوا اهانوا البابا بهدلوه
لان الموضوع انه مر من تحت البوابة اللي بتكشف عن المعادن
طب ليه يا افندية ما حصلكوش اثارة برضه ساعة لما البابا نفسه رفض ورفض نجيب غبرائيل المحامي وبتاع حقوق الانسان اللي حضرتك تقصده وجه وقالك لا البابا ما ينفعش يعتذر مع ان برضه كانت اهانة ومش صغيرة وحصل البلاوي اللي حصلت وبرضه طلعونا احنا اللي غلطانين وبنكبر المسائل والموضوع كان يخلص
طيب برضه ما شفناش لكم حس ليه لما الغلبان يا عيني الشيخ بتاعع الفلبين كان هيروح في الرجلين علشان شوية مكافات هياخودها العسكر لو قبضوا على ارهابي فلفقوا القضية للشيخ دة ودة كلام الفلبينيين نفسهم ولا علشان غلبان يعني ما هو مبعوث للازهر وممثل له هناك
الموضوع هنا العتاب فيه للفندية الصحفيين بعيدا عن البابا نفسه
المدونة بتاعت محمود قاعود اللي فيها ما يجيش ربع اللي بيقوله زكيا بقلظ واتباعه ودي رد لهم يليق باللي بيكتبوه بعيدا عن التدوينات اللي فيها كلام خادش انما فيها شوية واقعية لما هو فيه زكريا بقلظ واشباهه
ولا ايه
تحياتي

عاشــــــ النقاب ـقــــة"نونو" يقول...

معلش حاجة نسيتها
ان برضه لو كان البابا شنودة رمز للمصريين كان طيب خاطرهم في الاحداث بتاعت المسرحية دي لكن هما رفضوا ساعتها يبقى ازاي رمز لهم بقىىىىىىىىى
تحياتي لحضرتك