الثلاثاء، 22 يناير 2008

غزة ومصر

بسم الله الرحمن الرحيم

النهاردة طلعت مظاهرة نسوية من غزة , ووصلت لمعبر رفح وحاولوا يفتحوا المعبر , لكن رجال الامن الاشاوس الساهرين على حدود مصر الابية وقفوا لهم بالمرصاد , وتصدوا لكل من تسول له نفسه المساس بأمن مصر وسلامتها واستقرارها , وتم ردهم على اعقابهم , بس طبعا يا جماعة ماتقلقوش الامن المصرى كان كويس وحنين , والحكومة المصرية تعاملت بحكمة مع الوضع ومافضحتناش - على حد تعبير احدهم - وقدرت تحتوى الوضع بهدوء .
لكن بجد الحكومة مافضحتناش؟ علشان ايه؟ علشان ماضربتش نار على المتظاهرات؟ ولا علشان ماسحلتهمش ولا اعتدت على اعراضهم زى ماهى متعودة مع الشعب المصرى؟ طيب لما اشتركت مع اسرائيل فى حصار غزة مافضحتناش؟ ولما عجزت لغاية دلوقتى انها تفك الحصار قبل ما تاخد اذن ماما امريكا واسرائيل برضه مافضحتناشش؟ انا مش عارف هايحصل ايه لو مصر دخلت اغذية ووقود للقطاع؟ اسرائيل هاتضربنا بالخرزانة؟ ولا هاتذنبنا على السبورة؟
تعرفوا يا جماعة مصر بتبيع البترول والغاز لأسرائيل بكام؟ بسعر عشرة سنت لكل متر مكعب , ولمدة خمستاشر سنة , يعنى اقل من ربع التمن العالمى دلوقتى , وفى نفس الوقت خايفة من اسرائيل لو هى فكت الحصار عن غزة . شفتوا الحلاوة والشجاعة والحكمة؟ مصر بتمد اسرائيل بالغاز يعنى هما اللى محتاجينا وبرضه خايفين منهم وبنساعدهم فى حصار الفلسطينين فى غزة .
مش مهم يا جماعة المهم ان الحكومة مافضحتناش فى المعبر والاهم انهم مانجرفوش وراء التصرفات الجبانة بتاعت القيادة الفلسطينية فى غزة اللى استخبت ورا النسوان - برضه على حد زعم احدهم -

هناك تعليق واحد:

غير معرف يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.